اخذ بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا

موضوعات مهم این مقاله

بورسیه تحصیلی کانادا یکی از موضوعات مهمیه که خیلی از مهاجرین به کانادا درباره‌ش سوال دارن. بیشتر افرادی که می‌خوان به کانادا بیان، از طریق مهاجرت تحصیلی اقدام میکنن. دلیلش رو هم بگم که کانادا یه اقتصاد قوی و شرایط شغلی خوبی داره و به همین خاطر به یکی از بهترین مقصدها برای مهاجرت تبدیل شده. برای همین خیلی از افراد می‌خوان ادامه تحصیل رو در این کشور پیش ببرن.

اما اصل موضوع اینه که تحصیل و زندگی در کانادا هزینه‌بره. این باعث شده که بعضی از دانشجوها به دنبال راهکارهایی باشن که هزینه‌های تحصیل رو کاهش بدن.

در این قسمت می‌خوایم به شرایط اخذ بورسیه تحصیلی کانادا، دانشگاه‌هایی که بورسیه‌ تحصیلی کانادا رو ارائه می‌دن و انواع بورسیه‌ تحصیلی کانادا که وجود دارن، بپردازیم و همه‌چیزی رو که باید درباره بورسیه تحصیلی کانادا بدونید، توضیح می‌دیم.

انواع بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه‌ تحصیلی کانادا به دو نوع تقسیم می‌شن: بورسیه‌های Partial Fund و بورسیه‌های Full Fund.

  • اولیش، بورسیه‌های Partial Fund هستن. این نوع بورسیه‌ تحصیلی کانادا مبلغی از هزینه‌های تحصیل رو پوشش می‌دن، اما کامل نیستن. به این معنی که ممکنه فقط شهریه دانشگاه رو بشه باهاش پرداخت کرد یا اینکه بخشی از شهریه رو بشه باهاش پرداخت کرد، اما هزینه‌های دیگه‌ای مثل هزینه‌های زندگی رو خودتون باید تامین کنید.
  • دومیش، بورسیه‌های Full Fund هستن. این نوع بورسیه‌ تحصیلی کانادا همون‌طور که اسمشون میگه، هزینه‌های تحصیل رو به طور کامل پوشش می‌دن. یعنی تمامی هزینه‌های شهریه، هزینه‌های زندگی، هزینه‌های کتب درسی و … رو براتون تامین می‌کنن. بورسیه‌های Full Fund جزو بورسیه‌های بسیار ارزشمند و رقابتی هستن و گاهاً برای دانشجویان با عملکرد عالی یا با توانایی‌های استثنایی ارائه می‌شن.

حالا با این توضیحات، می‌تونید بهتر تصمیم بگیرید که کدوم نوع بورسیه تحصیلی کانادا بهتر به نیاز‌ها و توانایی‌هاتون می‌خوره. برای هر کدوم هم باز هم باید که شرایط مورد نیاز و مدارک لازم رو دقیقاً از سایت رسمی دانشگاه‌ها بررسی کنید و اقدام به درخواست کنید.

اسکالرشیپ های کانادا (Merit-Based Awards and Scholarships)

اسکالرشیپ های کانادا، بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه TA کانادا برای دانشجوهای بین المللی

بورسیه تحصیلی کانادا دستیار تدریس یا TA

بورسیه‌های TA یا Teaching Assistant یکی از بورسیه تحصیلی کانادا هستن که دپارتمان‌ها یا دانشکده‌ها در دانشگاه‌ها به دانشجوها ارائه میدن. این گزینه برای دانشجوهای لیسانس، ارشد و دکترا هست و خیلی به ارتقا کیفیت آموزش کمک می‌کنه.

توی سایت دانشگاه یه بخش اختصاصی برای اطلاعات مربوط به Teaching Assistantship وجود داره. اینجا دقیقاً می‌نویسن کدوم دروس به TA نیاز دارن و چند نفر نیاز دارن. همچنین درباره شرایط و حداقل هایی هم که نیازه نوشته میشه و بدیهیه که هر چی رزومه تو نسبت به موردی که نوشته شده بهتر باشه، اولویتت بیشتر میشه.

این بورسیه حداقل های مختلفی داره که دارنده‌اش باید انجام بده، مثلاً کار کلاس آموزشی یا همون حل تمرین خودمون، برگزاری کلاس های دروسی که آزمایشگاه دارن، البته تصحیح برگه‌های امتحانی هم مسئولیت دیگه‌ایه که به‌عهده‌اش می‌افته.

یه TA به طور کلی می‌تونه به صورت تمام وقت یا پاره‌وقت این کارا رو انجام بده، ولی حداکثر تایمی که میتونه کار کنه 150 ساعته.

حواستون باشه، این بورسیه‌ تحصیلی کانادا مورد علاقه‌ی دانشجوها هست و رقابت بالایی داره. بنابراین باید به موقع درخواست بدید و همچنین حداقل شرایط مورد نیاز رو داشته باشید تا فرصت بهتری برای قبول شدن داشته باشید. اما اگه قبول شدید، این بورسیه می‌تونه به شما خیلی کمک کنه تا هم تحصیلاتتون رو ادامه بدید، درآمد داشته باشین، هم تجربه‌ی مفیدی در زمینه‌ی تدریس و آموزش کسب کنید و رزومه خودتون رو ارتقا بدید.

بورسیه RA کانادا برای دانشجوهای بین المللی

بورسیه تحصیلی کانادا دستیار تحقیق یا RA

این بورسیه تحصیلی کانادا یک گزینه عالی برای دانشجوهای ارشد و دکترا برای تحصیل در کانادا هست، به اسم RA یا Research Assistantship. این یعنی دانشجو توی یه پروژه تحقیقاتی خاص می‌تونه کار کنه و به عنوان دستیار پژوهشی شناخته بشه.

باتوجه به اینکه، دانشجوهای ارشد و دکترا عموماً به تحقیقات خیلی علاقه‌مندن، پس RA برای اون‌ها فرصت خوبیه. می‌تونن توی پروژه‌های پیشرفته و پرباری شرکت کنند و تجربه‌های باحالی رو کسب کنن.

ولی یه موضوع مهمه! برای دریافت RA نمیشه مثل TA ها از طریق سایت دانشگاه اقدام کرد. باید با اساتیدی که در حوزه تحقیقاتشون به موضوعات دانشجوی متقاضی مرتبطه، مکاتبه کنین. یعنی ارتباط شخصی خیلی مهمه و نیازه ایمیل بزنن و باهاشون صحبت کنین.

و چیز دیگه‌ای که تاثیر داره، تخصص و رزومه‌ی دانشجو هست. استاد پروژه برای انتخاب RA به دنبال دانشجویی هست که به موضوع پروژه مرتبط باشه و رزومه‌ای خوب و مرتبط داشته باشه.

یه چیز دیگه هم هست، میزان حقوق RA ممکنه متغیر باشه و بستگی به نوع پروژه، سطح تحصیلات دانشجو و سیاست‌های دانشگاه داره. بعضی دانشگاه‌ها حقوق کمتری نسبت به TA بهشون می‌دن، ولی بازهم، حقوقش کافی و مناسبه و برای دانشجوهای تحقیقاتی یک منبع درآمد خوبه.

مهم‌ترین چیز، رقابت بالایی برای RA هست. دانشجوهای دکترا به خاطر تمرکز بیشترشون روی تحقیقات و پروژه‌های بزرگ‌تر، معمولاً بیشترین فرصت‌ها رو دارن. اما این یعنی دانشجوهای ارشد شانسی ندارن؟ اصلا! با رزومه‌ی مناسب و نشون دادن علاقه به تحقیقات، ارشدی‌ها همچنان می‌تونن شانس خوبی برای RA داشته باشن.

در کل، RA یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجوهای ارشد و دکترا در کاناداست. توی پروژه‌های تحقیقاتی مهم و ارزشمند شرکت می‌کنن و تجربه‌ی عالی از کار تیمی و تحقیقاتی رو به دست میارن. این نقش به دانشجوها اجازه می‌ده که با دانش و مهارت‌هاشون به رشد علمی کمک کنن و نقش مهمی در پیشرفت جامعه داشته باشن.

دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

هر ساله خیلی از دانشجوها از سرتاسر جهان برای بورسیه‌ تحصیلی کانادا اقدام میکنن ولی مسئله‌ی مهمی که وجود داره اینه که ظرفیت بورسیه‌ها محدوده و همه‌ی افراد نمی‌تونن ازشون بهره‌مند بشن.

پس اگه قراره بورسیه تحصیلی کانادا رو بگیرید، باید به دانشگاه مربوطه، مدارکی رو ارائه بدید که نشون بده شما واقعاً برای این بورسیه صلاحیت دارید. این مدارک چی می‌تونن باشن؟ مثلاً مدرک زبان براشون خیلی مهمه، سابقه کارتون، رزومه‌ی علمی، فعالیت‌های پژوهشی، موفقیت‌های ورزشی، تحقیقات علمی که کردید و حتی شرکت در آزمون‌هایی مثل GMAT هم تأثیر خیلی زیادی دارن.

یه نکته‌ی دیگه هم اینه که معدلتون باید خیلی خوب باشه، چون اینم از موارد مهمیه که بررسی می‌شه. اینا همه‌چیزیه که می‌تونه تأثیر داشته باشه روی دریافت بورسیه‌ تحصیلی کانادا.

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

اولین مرحله برای دریافت بورسیه‌ تحصیلی کانادا اینه که حداقل شرایط لازم رو که در پاراگراف قبلی بهش اشاره شد، داشته باشین. مجدد بگم که، این شرایط می‌تونه مدرک زبان، سابقه کار، رزومه علمی، فعالیت‌های پژوهشی، موفقیت‌های ورزشی، تحقیقات علمی و معدل بالا باشه. وقتی مطمئن شدید که این شرایط رو دارید، حالا وقتشه که دانشگاه‌های کانادا رو بررسی کنید و شرایط و حداقل‌های مورد نیاز هر کدوم رو مشاهده کنید.

بعد از بررسی دانشگاه‌ها، ببینید کدوم یک‌ها ارائه‌دهنده بورسیه‌ تحصیلی کانادا تحصیلی هستن و چه شرایطی برای دریافت بورسیه در هر کدوم از آن‌ها لازمه. این مرحله خیلی مهمه، چون شما باید ببینید کدوم دانشگاه‌ها می‌تونن بورسیه‌هایی رو بهتون ارائه بدن و چه نوع بورسیه‌هایی ارائه می‌کنن، مثلاً بعضی دانشگاه‌ها بورسیه‌هاشون فقط بخشی از هزینه‌های تحصیلی رو پوشش می‌ده ولی بعضی‌ها هم ممکنه کل هزینه‌های تحصیلتون و زندگیتون رو پوشش بدن.

پس با توجه به اطلاعاتی که دارید، برنامه‌ریزی خودتون رو شروع کنید. اگر بورسیه‌ تحصیلی کانادا بخشی از هزینه‌ها رو پوشش می‌دهند، باید برنامه‌ریزی کنید که باقی مبلغ رو چطور تامین کنید و اگر بورسیه‌ها کل هزینه‌هاتون رو پوشش می‌دهند، باید به نوعی دیگه برنامه‌ریزی کنید که مسائل مالی و زندگی رو به خوبی مدیریت کنید.

سایت های دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

روش دیگه‌ای که برای دریافت بورسیه‌ تحصیلی کانادا وجود داره، استفاده از سایت‌های بورسیه‌هاست. این سایت‌ها اطلاعاتی درباره بورسیه‌های مختلف ارائه می‌دهند و به شما اجازه میدن که بورسیه‌هایی که شرایطشون مناسب شماست رو انتخاب کنید.

برخی از این سایت‌ها که معتبر و کاربردی هستن، شامل:

حواستون باشه که این شرایط و مبالغ بورسیه‌ تحصیلی کانادا که در این سایت ها هست، ممکنه به دلیل قوانین و سیاست‌های دانشگاه‌ها تغییر کنن. بنابراین بهتره همیشه یادتون باشه که اطلاعات رسمی بورسیه‌ها رو از سایت اصلی دانشگاه بررسی کنید و با دقت مطالعه کنید.

مثلاً اگه بورسیه‌ای رو پیدا کردید که خوشتون اومده و مورد علاقه‌تون هست، حتماً باید از سایت رسمی دانشگاه اطلاعات بیشتری درباره‌ی اون بورسیه و شرایط لازم رو بگیرید و ببینین اصلا هنوز بورسیه هستش؟ بعدش هم اگه مطمئن شدید که شرایط مورد نیاز رو دارید، باید مدارک مورد نیاز رو جمع‌آوری کنید و درخواست خودتون رو ارسال کنید.

بورسیه تحصیلی کانادا مخصوص ایرانی ها

بنیاد پریا، یک بنیاد خیریه خیلی مشهور و معتبر تو کاناداست که برای ایرانی‌ها و ایرانی‌تبارها شرایط آموزش و تحصیلات رو راحتتر می‌کنه. در سال های اخیر، این بنیاد به خاطر فعالیت‌های خوبش در زمینه بورسیه‌ تحصیلی کانادا خیلی شناخته شده. موسس بنیاد هم یک فرد ایرانی‌تباره که دغدغه‌ی اصلیش ایجاد فرصت‌های آموزشی و تحصیلی برای هموطناشه که تو کانادا زندگی می‌کنن.

بنیاد پریا بورسیه‌های تحصیلی مختلفی رو به افراد و دانشجوهای ایرانی اهدا می‌کنه. این بورسیه‌ تحصیلی کانادا مبالغ مالی مختلفی هستن که به دانشجوها کمک می‌کنه تا هزینه‌های تحصیل و زندگیشون رو بپردازن.

حالا برای اطلاعات بیشتر و درخواست بورسیه، دانشجوها می‌تونن به وبسایت www.parya.org سر بزنن. اینجا اطلاعات کامل در مورد بورسیه‌ها و شرایطشون رو گذاشتن. دانشجوها می‌تونن با خوندن اطلاعات اینجا، ببینن اگه شرایط لازم برای درخواست بورسیه رو دارن یا نه.

بورسیه یادبود دانشجویان قربانی پرواز هواپیمای اوکراینی

سال ۲۰۲۰ هواپیمای اوکراینی از تهران به کی‌یف در حال پرواز بود که بعد از چند دقیقه پرواز، سقوط کرد و همه‌ی مسافرانش جان خود رو از دست دادن. بیش از ۱۷۰ نفر از جمله ۱۵۷ نفر ایرانی توی اون حادثه تلخ کشته شدن.

بعد از این حادثه دانشگاه تورنتو تصمیم گرفت به یاد دانشجویان ایرانی که در اون حادثه جانشون رو از دست دادن، یک بورسیه تحصیلی کانادا به صورت ویژه‌ای بده. این بورسیه خیلی با ارزشه، به دانشجوهای ایرانی که به کمک مالی نیاز دارن، کمک میکنه که بتونن تو دانشگاه تورنتو تحصیل کنن.

۶ تا از دانشجوهای این دانشگاه تو اون هواپیما بودن و جانشونون رو از دست دادن. این حتی نشون میده که دانشگاه واقعاً همدردی و تعهد داره و با خانواده‌ها و دوستان دانشجوهای ایرانی که این داغ رو تحمل کردن، همراهی میکنه. مبلغ بورسیه هم خیلی خوبه، به ازای هر دانشجوی برگزیده تا ۱۵ هزار دلار. این واقعاً نماد امید و دلگرمیه برای دانشجوهای ایرانی که دنبال تحصیل در کانادا هستن.

مدارک مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی کانادا

مدارک مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی کانادا

مدارک مورد نیاز برای درخواست بورسیه تحصیلی کانادا، بسته به گزینه ای که مدنظرتون هست، فرق داره. برای مثال اسکالرشیپ، به افرادی داده میشه که در طول دوره تحصیل عملکرد خوبی داشتن یا اینکه یه سری اسکالرشیپ ها زمان ورود به دانشگاه به افرادی داده میشه که نمرات خوبی دارن، بعضی وقتا هم دانشگاه یه سری بودجه دریافت میکنه و تو ایمیل برای دانشجوها شرایط و مبلغ اسکالرشیپ رو میفرسته و اگر کسی واجد شرایط بود میتونه درخواست بده.

اگه به دنبال بورسیه دستیار تدریس (TA) هستید، نیازه که توی دروس مرتبط نمرات عالی بگیرید تا نشون بدید که توی اون موضوعات اطلاعات کافی دارید و می‌تونید به خوبی تدریس کنید. همچنین مهارت‌های ارتباطی رو هم باید نشون بدید، مثلاً با ارائه توصیه‌نامه‌ها میتونین این مورد رو کسب کنین.

و اگه دنبال بورسیه تحقیقاتی (RA) هستید، باید مقالاتی که در زمینه تحقیقاتتون منتشر کردید رو ارائه بدید. همچنین رزومه‌ای لازمه که نشون بده تجربه و صلاحیتتون در حوزه تحقیقاتی مرتبط.

خلاصه اینکه، به طور کلی هر بورسیه ممکنه نیازمند مدارک و اطلاعات متفاوتی باشه، پس بهتره دقیقاً اطلاعات مورد نیاز برای هر بورسیه رو مطالعه کنید و مدارک مرتبط رو آماده کنید، تا به احتمال بیشتری بتونید بورسیه‌ای که دوست دارید رو بگیرید.

بورسیه تحصیلی کانادا از چه منابعی تامین می شود؟

بورسیه‌ تحصیلی کانادا خیلی متنوع هستن و اگه اولین باره که باهاشون آشنا میشید، ممکنه یکم گیج بشید. ولی اصولاً سه نوع بورسیه رو میشه توی کانادا پیدا کرد. اولیش بورسیه‌های دولتی هستن که توسط دولت کانادا ارائه میشن. دومی بورسیه‌های غیردولتی هستن که معمولاً توسط بنیادها، شرکت‌ها یا سازمان‌های خصوصی ارائه میشن و سومیش هم بورسیه‌هایی هستن که خود دانشگاه‌ها به دانشجوهاشون میدن.

  • در مورد نوع اول که بورسیه‌ های دولتی هستند؛ این بورسیه‌ها شامل بورسیه بنتینگ (Banting)، بورسیه تحصیلات تکمیلی کانادا، بورسیه جوایز تحقیقاتی از مرکز تحقیقاتی بین‌المللی یا همان IDRC، بورسیه تحصیلی وانییِر، سازمان برنامه‌های بورسیه آکادمیک کشورهای آمریکایی، بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد از سوی سازمان NSERC، partnership grants by social science and humanities research council، ontario trillium scholarship، اسکالرشیپ Ontario gradute، اسکالرشیپ استانی quebec provincial government، مؤسسه sharstri indo Canadian که چند بورسیه و فلوشیپ به دانشجویان ارشد و تحصیلات تکمیلی اعطا می‌کند.
  • مورد دوم بورسیه‌ های غیردولتی هستند که شامل صندوق سرمایه زیست‌محیطی Anne Vallee، بورسیه تحصیلی یادبود کانادا، بورسیه تحصیلی حریم خصوصی و امنیت Surfshark و بورسیه و کمک‌هزینه تحصیلی ترودو است. این بورسیه‌ها توسط برخی از شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی ارائه می‌شود.
  • مورد سوم بورسیه‌ های ارائه شده توسط دانشگاه‌ ها هستند. این بورسیه‌ها عبارت‌اند از بورسیه UBC international leader for tomorrow award، اسکالرشیپ lester B.peterson scholarship، فاند western university international presidents entrance scholarship، فاند دانشگاه واترلو، فاند SFU financial aids and awards، اسکالرشیپ York university automatic entrance scholarship، اسکالرشیپ دانشگاه آلبرتا، تورنتو، اتاوا، یورک، کارلتون، مک مستر، بریتیش کلمبیا، وینیپگ، کنکوردیا، ویندزور، مک گیل، مونترال، وسترن، منیتوبا، کلگری و کوئست از بورسیه‌های معروف و شناخته شده توسط دانشگاه‌ها هستند.

علاوه بر اون سه نوع بورسیه‌ای که قبلاً گفتم، دانشگاه‌ها توجه کردن به اینم که چطور میتونن به دانشجوها کمک کنن که هزینه‌های تحصیلشون کمتر بشه. برای همین گزینه‌های دیگه‌ای هم واسه کمک به دانشجوها در نظر گرفته شده. گرنت‌ها و بورس‌ها، وام‌های دانشجویی، دستیار تدریس و دستیار تحقیق همه چیزهایی‌ان که به یک دانشجو کمک میکنن تا هزینه‌هاش کمتر بشه.

یه نکته‌ی جالب اینجاست که برخی از این بورسیه‌ها حتی به‌طور خودکار به دانشجوها اهدا میشن. یعنی اگه شما مدارکتون رو ارسال کنید و شرایط مورد نیاز رو داشته باشید، بورسیه به صورت اتوماتیک بهتون اهدا میشه. این یه امتیاز خیلی خوبیه و واقعاً میتونه به دانشجوها کمک زیادی کنه.

بورسیه تحصیلی کانادا، چه مقدار از هزینه های زندگی را پوشش می دهد؟

برای زندگی دانشجویی در کانادا، قبل از هر چیزی بررسی هزینه‌ها خیلی مهمه. برای شروع، هزینه‌های فعالیت دانشجویی تقریبا 400 دلاره. باید بیمه هم بگیریم که حدوداً 840 دلار هم هزینه داره.

خیلی از ما نیاز به لوازم‌التحریر و کتاب‌های درسی داریم، که تقریباً 600 دلار برای این قبیل اجناس پرداخت می‌کنیم. اگه بخوایم تو خوابگاه دانشگاهی زندگی کنیم، باید حدود 7,200 دلار بابتش هزینه کنیم.

به نظرم از حمل‌ونقل عمومی هم استفاده می‌کنیم که خب هزینه‌هایش حدوداً 480 دلاره. و از طرفی، مصرف مواد غذایی هم حدوداً 3,600 دلار بابتش هزینه می‌شه.

در این دنیای پیچیده و متصل به اینترنت، بدون اینترنت و تلفن همراه نمی‌شه زندگی کرد. بنابراین 360 دلار برای اینترنت و تلفن همراه در نظر گرفته شده. و بالاخره، بخشی از زندگی هم سرگرمی و خرید لباسه که به اون حدود 960 دلار هم هزینه می‌شه.

ولی خبر خوب اینه که بورسیه‌ تحصیلی کانادا می‌تونن این هزینه‌ها رو برایون کم کنن. بورسیه‌ تحصیلی مانادا بین 10 تا 100 درصد هزینه‌ها رو تحت پوشش قرار می‌ده، البته این بستگی داره که نوع بورسیه، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و شرایط متقاضی چطور باشه. اگه شانسمون خوب باشه و فول فاند بگیریم، دولت و دانشگاه هزینه‌ها رو برامون پوشش میدن. این واقعاً یک فرصت عالیه که نگرانی بابت هزینه‌ها رو از بین می‌بره.

فول فاند کانادا چیست؟

خب، فول فاند چیه؟ فول فاند معنیش اینه که همه‌ی هزینه‌های تحصیلیت رو کاملا پوشش بده، یعنی هم شهریه رو میپردازه، هم هزینه‌های زندگیت رو، حتی هزینه‌های تحقیقات و هزینه‌های دانشگاهتو تو دوران تحصیلت. در واقع، یعنی کلاً تمامی هزینه‌هات رو به عهده می‌گیره.

ولی برای اینکه تو کانادا بتونی این فول فاند رو بگیری، باید یه رزومه خیلی قوی داشته باشی، نمره‌ی خوبی در آزمون زبان بگیری، معدل بالایی داشته باشی و یه انگیزه‌نامه قوی بنویسی که نشون بده علاقه و تعهد زیادی به رشته‌ی تحصیلیت داری.

این فول فاند‌ها، به دانشجوها در مقاطع مختلف تحصیلی اهدا میشن. پس اگه دنبال این هستی که تحصیلاتت رو با حمایت مالی کامل پیش ببری، باید براش برنامه‌ریزی کنی و بهترین رزومه، نمره زبان بالا، معدل بالا و انگیزه نامه‌ی خوبی داشته باشی. اینجوری شانس بگیری فول فاند بهتر میشه.

دریافت بورسیه تحصیلی کانادا بدون مقاله

حالا که داریم درباره بورسیه تحصیلی کانادا حرف میزنیم از شرایط خاص هم بگیم. برای اینکه بورسیه بگیرید، یه مقاله علمی تو ژورنال یا کنفرانس معتبر می‌تونه خیلی مهم باشه. اما اینم یادتون نره که اصلی‌ترین فاکتور، موضوع تحقیقاتی‌تون با علاقه و تخصص استادان و دانشگاه‌های کانادایی باشه.

بعلاوه، معدلتون، مدرک زبان و پروپوزال و موضوع تحقیقاتی معتبر هم تو اخذ بورسیه تحصیلی کانادا نقش مهمی دارن. پس اگه شما خودتون رو به خوبی نشون بدید و تحقیقاتتون رو به خوبی ارائه بدید، حتی ممکنه بدون مقاله علمی هم بورسیه تحصیلی کانادا رو بگیرید. اگه هم نمونه کارهای پژوهشی دیگه‌ای هم داشته باشید و شرایط دیگه‌ای هم داشته باشید، امیدوار به اخذ بورسیه تحصیلی کانادا باشید.

علت ریجکت شدن بورسیه تحصیلی کانادا

یکی از اخبار ناخوشایندی که می‌تونه انسان رو ناراحت کنه، رد شدن بورسیه تحصیلیه. خب، چه می‌شه کرد؟! در صورتی که اشتباهاتی تو پروپوزال تحقیقاتی باشه یا موضوع تحقیقاتی نامناسب انتخاب بشه، ممکنه باعث ریجکت شدن بشه.

اصلاح پروپوزال و انتخاب موضوع مناسب و ارتباطش با رشته تحصیلیت، خیلی مهمه. همچنین، باید به محتوای درسی که می‌خوای بخونی انطباق داشته باشه، نه فقط موضوع تحقیقاتی. موضوع تحقیقاتیت با پیشینه تحصیلی و تجربیات کاریت هم باید همخوانی داشته باشه، که نهایتاً نشون بده که واقعاً بهش علاقه‌مندی و تو زمینه اون کار کردی.

همچنین، رزومه و تجربیات کاریت هم خیلی مهمه، اگه ناکافی و نامناسب نباشه، می‌تونه باعث ریجکت بشه. پس باید خیلی دقت کنیم. تنظیم درخواست و پروپوزال تحقیقاتی، حتماً باید با دقت و اصولی انجام بشه و ارتباط موثری با استادان دانشگاه کانادایی هم داشته باشید، که اینم می‌تونه کمک کنه تا فرصت موفقیت بیشتر بشه.

خلاصه اینه که بورسیه تحصیلی گرفتن کار ساده‌ای نیست و نیاز به زحمت و دقت داره. پس باید حتماً به همه جزئیات اهمیت بدید، برای این مورد بهتره که قبل از اقدام برای بورسیه تحصیلی کانادا با مشاورین باتجربه موسسه کاکتوس مشورت کنین.

نکات مهم بورسیه تحصیلی کانادا

برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا نمره زبان باتوجه‌به مقطع و دانشگاه انتخابی متفاوت است بااین‌حال هر چقدر نمره بالاتری را کسب کنید شانس شما در پذیرش بیشتر می‌شود. وجود معدل 18، مقالات بین‌المللی، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، پروپوزال و رزومه کاری (یا علمی) همگی شانس شما را در اخذ بورسیه بالا می‌برند. همچنین درصورتی‌که در آزمون‌هایی مانند GMAT و GRE شرکت کرده‌اید حتماً آن را در رزومه خود ذکر کنید.

در مراحل دریافت پذیرش و بورسیه باید به زمان‌بندی بسیار توجه کرد. درصورتی‌که در زمان نامناسبی اقدام کنید شانس شما به رقبای شما داده می‌شود. همچنین درصورتی‌که مدارک ناقص یا اشتباه باشند، درخواست شما رد می‌شود. باتوجه‌به حساس‌بودن مراحل مهاجرتی و وجود نکات ریز و جزئی در این مسیر بهتر است با یک فرد باتجربه و متخصص در این زمینه مشورت کنید. مؤسسه مهاجرتی کاکتوس در تمامی مراحل دریافت پذیرش، بورسیه و ویزای تحصیلی کانادا همراه شما است.