ویزای تحصیلی آمریکا: پس از دریافت پذیرش چه کار کنم؟

موضوعات مهم این مقاله

آیا می‌دانی بعد از آنکه نامه پذیرش را از دانشگاه مورد نظر خودت در آمریکا دریافت کردی، قدم بعدی چیست؟ درست حدس زدی، اپلای برای ویزای تحصیلی آمریکا مرحله بعدی است. اما چالش‌های زیادی برای این کار وجود دارد که نبود سفارت آمریکا در کشورمان یکی از آنهاست. اما جای نگرانی نیست، در این مقاله هر آنچه باید برای اپلای ویزای تحصیلی آمریکا بدانی را برایت توضیح می‌دهیم. پیش از هر چیزی بیا ببینیم انواع ویزای تحصیلی در آمریکا چیست.

انواع ویزای تحصلی آمریکا چیست؟

انواع ویزای دانشجویی آمریکا

به طور کلی،‌ در آمریکا سه نوع ویزای تحصیلی وجود دارد، اما برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی و دوره‌های فنی و آموزشی، تنها دانستن درباره ۲ نوع ویزا مورد نیاز است. ویزاهای F و J:

۱. ویزای F-1

این ویزا مخصوص دانشجویانی است که برنامه تحصیلی آنها به بیش از ۱۸ ساعت مطالعه در هفته نیاز دارد. این ویزا برای تمام دوره‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد، MBA و غیره اعطا می‌شود. برای درخواست این ویزا باید فرم i-20 را به همراه دیگر مدارک تسلیم سفارت کرد. 

خانواده همراه دریافت‌کنندگان ویزای F-1، در صورت قبولی با ویزای F-2 سفر خواهند کرد. توجه داشته باش که ویزای خانواده F-2 به فرد اجازه کار نمی‌دهد. اما فرد می‌تواند به عنوان همراه دانشجو در آمریکا حضور داشته باشند و به صورت جداگانه برای ویزای کاری یا تحصیلی درخواست کند.

۲. ویزای J-1 

ویزای مهمان انتقالی J-1 برای دانشجویان، دانش‌پژوهان، بازدید‌کنندگان یا اساتیدی است که در برنامه‌های انتقالی یا مهمان شرکت می‌کنند. این ویزای معمولا توسط افراد حرفه‌ای درخواست می‌شود که در برنامه تبادل یا انتقال دانشجو به آمریکا می‌روند. این دانشجویان می‌توانند در دوره‌هایی مانند آموزش‌های حرفه‌ای ۱۰ ماهه یا فلوشیپ تحقیقاتی و غیره شرکت کنند. متقاضیان این ویزا باید از فرم DS-2019 برای درخواست خود استفاده کنند.

درست مانند ویزای F، خانواده دریافت‌کننده ویزای J-1 با ویزای J-2 سفر خواهند کرد. همچنین افراد دارای ویزای J-2 مانند ویزای F، اجازه کار نداشته اما می‌توانند برای ویزای کاری یا تحصیلی خودشان درخواست کنند. 

اولین قدم پس از دریافت پذیرش دانشگاه چیست؟

بعد از پذیرش دانشگاه چه کنیم

حالا که با انواع ویزای تحصیلی آمریکا آشنا شدی، باید برای آن درخواست بدهی. توجه کن بعد از آنکه نامه پذیرش یا ادمیشن را از دانشگاه دریافت کردی، روند کاری اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا بسته به دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است بعضی از دانشگاه‌ها به دانشجویان جدید خودشان ۲ نامه بفرستند که یکی نامه پذیرش یا ادمیشن و دیگری (بسته به برنامه مورد نظر) نامه فاند است. از طرفی در صورت درخواست دانشجو برای فاند، اطلاعات آن می‌تواند در نامه پذیرش نیز قید شود. 

بعد از دریافت نامه پذیرش و محرز شدن قبولی در دانشگاه مورد نظر، می‌بایست به طور رسمی در دانشگاه ثبت نام کرد. برای این کار باید مدارک مورد نیاز دانشگاه را برای آنها ارسال کنی، این مدارک شامل ریزنمرات رسمی و دانشنامه است. منظور از ارسال مدارک برای دانشگاه، ارائه ترجمه رسمی آنها به صورت مورد نظر دانشگاه است؛ بعضی دانشگاه‌ها از دانشجو می‌خواهند تا مدارک کاغذی را برای آنها پست کند و برخی هم مدارک را به صورت حضوری و در آمریکا از دانشجو دریافت می‌کنند.

دریافت فرم‌های i-20 و DS-2019

همانطور که در بخش‌های قبل دیدیم، برای ویزاهای F و J باید به ترتیب فرم‌های i-20 و DS-2019 را به سفارت آمریکا ارائه داد. در ادامه با ویژگی‌های هر کدام بیشتر آشنا می‌شویم. 

فرم i-20 از دانشجو اطلاعاتی مربوط به پذیرش از دانشگاه درخواست می‌کند و به طور معمول از طرف دانشگاه و به صورت امضا شده برای دانشجو ارسال می‌شود. در گذشته این فرم به صورت فیزیکی و از طریق پست به آدرسی در یکی از کشورهای همسایه مانند ارمنستان، ترکیه یا امارات ارسال می‌شد و دانشجو ناچار به دریافت آن در کشور مذبور بود. اما خبر خوش آنکه طبق به روزرسانی قوانین جدید مهاجرتی آمریکا، دانشگاه‌ها مجاز هستند تا فرم را از طریق ایمیل برای دانشجو ارسال کرده تا پروسه سفر برای دریافت آن منتفی شود. اما توجه کن که هنوز دانشگاه‌هایی هستند که بر روش قدیمی اصرار دارند و فرم را همچنان با پست برای دانشجو می‌فرستند.

متاسفانه این به روزرسانی قوانین مهاجرتی آمریکا شامل فرم DS-2019 نشده و دانشجویان متقاضی ویزای نوع J همچنان باید به صورت حضوری فرم خود را در یکی از کشورهای همسایه دریافت کنند. 

نمونه و راهنمای فرم i-20

در این قسمت نمونه فرم i-20 را مشاهده می‌کنی. در فرم i-20 چند بخش متفاوت وجود دارد که مهم‌ترین آنها در صفحه اول قرار دارند. در صحفه دوم اطلاعات تکمیلی مربوط به دانشگاه و تحصیل در آمریکا وجود دارد که باید آنها را دقیقا مطالعه کنی.

فرم i20

اولین بخش فرم i-20 مربوط به اطلاعات شخصی دانشجو مانند نام،‌ کشور محل اقامت، کشور محل تولد، تاریخ تولد و اطلاعات مربوط به دانشگاه و پذیرش است که توسط دانشگاه ذکر می‌شود. قسمت دوم به مشخصات دانشگاه اختصاص دارد: نام،‌ آدرس، کد دانشگاه و غیره. 

در بخش بعدی اطلاعات مربوط به رشته تحصیلی بیان می‌شود مانند سطح تحصیلات (Education Level)، رشته ۱ (major 1)، رشته ۲ (major 2). نکته مهم دیگری که در این بخش وجود دارد، تاریخ‌ها هستند: تاریخ شروع برنامه و تاریخ شروع کلاس‌ها. این تاریخ‌ها از آنهایی اهمیت دارند که طبق قوانین آمریکا، نمی‌توان زودتر از ۳۰ پیش از شروع برنامه تحصیلی وارد خاک این کشور شد. 

کادر بعدی درباره امور مالی مربوط به تحصیل تو در آمریکا می‌شود. این بخش دارای دو ستون estimated average costs و student funding برای مدت زمان دانشجویی (معمولا ۹ ماه تا یک سال) است. ستون اول مربوط به تمام هزینه‌هایی است که دانشجو در مدت حضور خودش در دانشگاه متقبل می‌شود. هزینه‌های دانشگاه‌، هزینه‌های بیمه و شهریه از مواردی هستند که در این بخش ذکر می‌شوند. در نهایت از دانشجو انتظار می‌رود این هزینه را برآورد کند. 

در ستون سمت راست گزینه‌هایی آورده می‌شود که دانشجو از طریق آنها می‌تواند هزینه‌های خود را پوشش دهد. اگر فول فاند شده باشی، در این بخش با توجه به فاندی که از دانشگاه دریافت می‌کنی هزینه‌ها صفر می‌شوند. اما اگر نیاز باشد هزینه‌هایی را به دانشگاه پرداخت کنی،‌ باز در این بخش می‌توانی مقدار آن را ببینی.  توجه کن ممکن است دانشجویی فول فاند باشد ولی همچنان مجبور باشد مبلغ بسیار کمی را به دانشگاه پرداخت کند. اگر هم دانشجویی با هزینه شخصی یا فاند جزئی (partial fund) وارد دانشگاه بشود، در این قسمت میزان هزینه‌های قابل پرداخت ذکر می‌شوند. 

فرم DS-2019

فرم ds 2019

همانطور که در بخش‌های قبل خواندی، برای دانشجویانی که درخواست ویزای تحصیلی آمریکا از نوع J می‌دهند، پر کردن و تحویل فرم DS-2019 ضروری است. فرم DS-2019 مشابه با فرم i-20 است که در آن اطلاعات دانشجو،‌ دانشگاه و رشته یا برنامه مورد نظر ذکر شده است. تنها تفاوت قابل لمس و متمایز این فرم با فرم i-20 اطلاعاتی است که در آن درباره تحقیقات و برنامه آن ارائه می‌شود. 

راهنمای اقدام برای ویزای دانشجویی آمریکا

با انواع ویزا و فرم‌های مورد نیاز آنها آشنا شدی، قدم بعدی تو در اصل اقدام کردن برای دریافت ویزای تحصیلی است. برای این کار می‌بایست از یکی از سفارتخانه‌های نزدیک به کشورمان مانند آنکارا، ایروان، دبی، بیروت و به تازگی اسلام آباد و کراچی وقت مصاحبه دریافت کنی. 

برای درخواست ویزای تحصیلی آمریکا، باید فرم DS-160 پر شده و هنگام مصاحبه سفارت، به آفیسر مربوطه تحویل داده شود. توجه کن که این فرم بسیار پراهمیت بوده و باید برای پر کردن آن نهایت دقت را به کار بست چرا که وجود اشتباه در این فرم می‌تواند به قیمت ویزای تحصیلی تو تمام شود. 

در اولین قدیم باید به وبسایت «مرکز درخواست الکترونیک کنسولی» مربوط به وزارت امور خارجه آمریکا مراجعه کنی. با باز شدن این صفحه باید روی گزینه اول یا «DS-160, Online Nonimmigrant Visa Application» کلیک کنی که به صفحه‌ای وارد می‌شوی که در آن اپلیکیشن یا پرونده ویزای دانشجویی خود را ثبت می‌کنی. 

برای درخواست ویزای تحصیلی آمریکا به چه سفارتخانه‌ای مراجعه کنم؟

سفارت آمریکا در ارمنستان
سفارت آمریکا در ایروان ارمنستان

در این فرم در وهله اول کشور مورد نظر خود برای مراجعه به سفارت آمریکا را انتخاب می‌کنی که برای دانشجویان ایرانی معمولا کشورهای ارمنستان، ترکیه و امارات مقاصد اصلی بوده که سال‌هاست به بررسی پرونده‌های دانشجویان ایرانی مشغول بوده‌اند و با تمام جزئیات و چالش‌های این پرونده‌ها آشنا هستند. همانطور که گفتیم،‌ به تازگی تعدادی از دانشجویان هم کشور پاکستان و سفارتخانه‌های آمریکا در شهرهای اسلام آباد و کراچی را برای درخواست ویزای دانشجویی آمریکا انتخاب می‌کنند. همچنین سفارتخانه‌های قبرس شمالی و قبرس جنوبی و همچنین بیروت لبنان هم مقصد برخی از دانشجویان برای درخواست ویزای تحصیلی کشور آمریکا بوده است. 

پس از انتخاب سفارتخانه مورد نظر، روی گزینه Start an application کلیک می‌کنی تا به صفحه بعد هدایت شوی. در صفحه بعدی، مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد، شناسه پرونده یا application ID است که باید آن را حتما در جایی ذخیره کنی. این شماره در اصل شماره‌ای است که پرونده تو از طریق آن در سفارت شناسایی شده و بعدا هم برای بررسی روند ویزا از همین شماره استفاده خواهی کرد. 

پس از آن به صفحه بعد هدایت می‌شوی که باید اطلاعات فردی خود را وارد کنی. به طور کلی در این فرم قرار است به سوالاتی مربوط به سفرهای قبلی خودت، همراهان احتمالی ویزا، سفرهای گذشته به آمریکا، آدرس،‌ پاسپورت، اطلاعات آشنایی در آمریکا و خانواده، سابقه کار یا تحصیلات و در نهایت پرسش‌های امنیتی درباره سو سابقه، پاسخ دهی. 

هزینه درخواست وقت سفارت و SEVIS fee

هزینه ویزای دانشجویی آمریکا

بعد از پاسخ دادن به تمام سوالات فرم اپلیکیشن، به مرحله پرداخت می‌رسی. برای درخواست وقت سفارت آمریکا باید دو مبلغ جداگانه را بپردازی که از قرار ۱۶۰ دلار برای دریافت وقت مصاحبه (MRV fee) و ۳۵۰ دلار برای SEVIS fee است. حالا باید ببینیم SEVIS fee چیست؟ این کلمه مخفف Student and Exchange Visitor Information System بوده که سازمانی است در آمریکا که وظیفه نگهداری اطلاعات تمام دانشجویان بین‌المللی را به عهده دارد. برای پرداخت SEVIS fee تا ۳ روز پیش از روز مصاحبه سفارت فرصت داری و این پرداخت باید حتما تا این زمان صورت بگیرد. 

گرفتن وقت مصاحبه از سفارت آمریکا

حالا که در وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا پرونده خود را تشکیل دادی و مشخص کردی که قصد داری به کدام سفارتخانه مراجعه کنی،‌ باید برای گرفتن وقت مصاحبه اقدام کرد. برای این کار باید به وبسایت ais.usvisa-info.com بروی و گزینه non-immigrant visa applicant را انتخاب کنی. سپس باید کشور و شهر مورد نظر خودت برای مراجعه به سفارت آمریکا را انتخاب کنی که رایج‌ترین آنها را در بخش‌های قبلی معرفی کردیم. 

با انتخاب سفارت مورد نظر باید در وبسایت آن ثبت نام کنی که برای این کار اطلاعات شخصی دانشجو مورد نیاز است. بعد از پر کردن اطلاعات، به مرحله پرداخت هزینه مصاحبه ویزای دانشجویی (MRV fee) هدایت خواهی شد. توجه کن که پیش از پرداخت ۱۶۰ دلار هزینه، امکان مشاهده وقت‌های آزاد سفارت را نخواهی داشت. اگر مانند اکثر دانشجویان ایرانی، امکان پرداخت مستقیم هزینه را نداری، می‌توانی برای این کار به شرکت‌هایی مراجعه کنی که خدمات پرداخت بین‌المللی ارائه می‌دهند. 

با پرداخت هزینه مصاحبه ویزای تحصیلی آمریکا و مشاهده وقت‌های موجود در سفارتخانه مد نظرت، می‌توانی روز و ساعت مناسب را انتخاب کنی و پس از تایید این زمان، ایمیل تاییدیه‌ای دریافت خواهی کرد. 

مدارک مورد نیاز برای مصاحبه ویزای دانشجویی آمریکا چیست؟

مدارک لازم برای ویزای دانشجویی آمریکا

حالا که وقت سفارت را دریافت کرده‌ای و می‌دانی چه تاریخی قرار است سفر کنی، وقت آماده کردن مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی رسیده است. مدارکی که باید روز مصاحبه به همراه داشته باشی،‌ به صورت زیر هستند:

  • مدارک شناسایی: پاسپورت، فرم 20-i یا 2019-DS، شناسنامه، عکس، کارت پایان خدمت یا معافیت (و ترجمه رسمی آنها)
  • تاییدیه وقت سفارت (ایمیل یا instructions)، تاییدیه 160-DS (بدون این مدرک اجازه ورود به مصاحبه را نخواهی داشت)، تاییدیه پرداخت هزینه مصاحبه (MRV fee) 
  • تاییدیه پرداخت SEVIS Fee
  • CV (رزومه کامل)، SOP (که برای دانشگاه ارسال شده)، برنامه تحقیقاتی یا Research Plan برای مقطع دکتری، Study Plan یا Course Description برای متقاضیان کارشناسی ارشد
  • ترجمه ریزنمرات و دانشنامه 
  • مدارک مورد نیاز برای ویزای F2 و J2 (به همراه ترجمه رسمی): شناسنامه همراه، سند ازدواج، عکس‌های مراسم ازدواج 
  • نامه پذیرش یا Offer Letter
  • تمکن مالی یا Bank Statement
  • برگه وثیقه 
  • نمرات تافل، آیلتس، GRE (در صورتی که نیاز باشد موضوع خاصی را به آفیسر اثبات کنی)
  • پرینت مقالات علمی موجود در رزومه

نکات خدمت سربازی در روند درخواست ویزای تحصیلی آمریکا

موضوع حائز اهمیت درباره خدمت سربازی در این روند، آگاهی کامل آفیسرهای پرونده‌های ویزا در سفارت‌های رایج آمریکا برای ایرانیان است. آنها اطلاعات کافی درباره ارگان‌های محل خدمت سربازی و همچنین برنامه‌های کسری زمان خدمت مانند برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان دارند و به فعالیت‌های انجام شده توسط دانشجو در آن مدت نیز اهمیت می‌دهند. همچنین ممکن است دانشجویی پذیرش خود را حین انجام خدمت سربازی دریافت کند که در نهایت این موضوع هم جای نگرانی ندارد و درخواست ویزای تحصیلی با اعلام شرایطی مشمولی خود به سفارتخانه ممکن است.

کلام آخر

کوشیدیم تا در این مقاله تمامی اطلاعاتی را که برای درخواست ویزای تحصیلی آمریکا نیاز داری در اختیارت بگذاریم. فراموش نکن که همیشه می‌توانی برای اطلاعات بیشتر یا بررسی تخصصی‌تر پرونده و کیس فردی خودت، می‌توانی با مشاوران کاکتوس ویزا تماس بگیری.